Link: https://icthealth.nl/nieuws/radboudumc-krijgt-vier-nieuwe-ai-labs
IT-Workz richt zich op serious gaming
Serious gaming is sterk in opkomst binnen het onderwijs en wordt door onderwijsinstanties steeds meer omarmt. Het zogenaamde ervaringsleren wordt gezien als effectieve route naar kennis en het ontwikkelen van vaardigheden. Games kunnen in het onderwijs worden ingezet om lesmethoden te ondersteunen of uit te breiden.
Een aantal spellen, waaronder Enterprise, Checkout en Embargo zijn ontwikkeld om een probleem aan te pakken of te stimuleren te leren onderzoeken. Serious games kunnen een meerwaarde bieden doordat het oefenen van vaardigheden een belangrijk onderdeel is van het spel en daardoor gemakkelijker kan gaan. De elementen van vermaak en competitie en de actieve rol die de leerling heeft kunnen de motivatie bij de jongeren verhogen.
Martijn van den Berg onderschrijft deze voordelen en blogde onlangs over een aantal punten waar onderwijs kan leren van gamen. Een doorgaande leerlijn is onderdeel van het spel, je kan jezelf dus blijven verbeteren. Ook blijft het uitdagend omdat je niveau aan te passen is. Het visuele aspect maakt dat leren leuker wordt en dat je gestimuleerd wordt [de omgeving] te verkennen. Verder zijn er beloningen ook voor presentaties tussentijds en niet slechts voor het eindresultaat, wat een voordeel kan zijn bij het benutten van meerdere talenten.
Docenten zijn bij games in staat om studenten te begeleiden als mentor of coach. De ervaringen die docenten opdoen kunnen hen helpen om de eigen leerstof bij te schaven en zo meer in te spelen op wat de leerlingen bezighoudt. Binnen de games worden leerlingen gevraagd aan te geven en te ontdekken waar ze zichzelf kunnen verbeteren. Het lesprogramma ontstaat daarmee gemakkelijker op basis van de vraag uit de klas.
Geef een antwoord
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.