Link: https://icthealth.nl/nieuws/radboudumc-krijgt-vier-nieuwe-ai-labs
Gamen: De kansen en risico’s
Vaak wordt er aangenomen dat gamen, oftewel het spelen van computer- of videospellen, een negatieve invloed heeft op het welzijn en ontwikkeling van kinderen en jongeren. In een wetenschappelijk onderzoek uitgevoerd door Moniek Buijzen en Esther Rozendaal wordt een analyse gemaakt over de kansen en risico’s die gamen met zich meebrengt.
De risico’s van gamen zijn alom bekend. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat gamen sterke negatieve effecten kan hebben. Niet iedereen ervaart deze effecten even sterk en het lijkt vooral op te treden bij kinderen die veel gamen. Dat wil zeggen, meer dan 8 á 9 uur per week.
Risico’s van het gamen
Zo kan de slaapkwaliteit sterk worden verminderd op het moment dat er vanaf 4 uur voor het slapen gaan wordt gegamed. Ook lijdt het sociale gedrag onder kinderen die veel gamen. Zo helpen ze anderen minder snel, en hebben ze meer kans op internaliserende gedragsproblemen, zoals innerlijke onrust, angst en depressie.
Kinderen op jonge leeftijd, tussen 8 en 10 jaar, die veel gamen hebben op latere leeftijd (vanaf 12 jaar) minder sociale vaardigheden in de offline wereld. Dit werkt ook de andere kant op. Kinderen die op jonge leeftijd meer sociale competenties hebben, spelen op latere leeftijd minder vaak games. Dit geldt vooral voor meisjes.
Het spelen van (gewelddadige games) hangt samen met externaliserende gedragsproblemen zoals ongehoorzaamheid, agressie of conflicten met leeftijdsgenoten. Dit komt alleen voor als kinderen compulsief gamen.
Compulsief gamen wil zeggen dat kinderen op een dwangmatige manier omgaan met gamen. Dit wordt ook wel een gameverslaving genoemd. De symptomen hiervan zijn;
- Verlies van controle over gamen
- Sociale conflicten
- Onthoudingsverschijnselen bij niet gamen
- Continu aan de game(s) denken
- Vluchtgedrag in het gamen
- Problemen door gamen
Een gameverslaving komt voor bij een klein gedeelte van adolescente gamers. De precieze aantallen verschillen per onderzoek, maar ligt het rond de 3 á 4%. Op de website van het Trimbos-instituut staat meer informatie over de symptomen, bijdragende factoren en aanbevelingen voor preventie bij problematisch gamen.
Positieve kanten van het gamen
Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat er ook positieve kanten zitten aan het gamen. Deze effecten verschillen per type game, maar het kan over het algemeen een positief effect hebben op het brein. Zo kan probleem oplossend vermogen worden getraind, redenatie worden verscherpt en wordt het algehele intelligentie niveau verhoogt. Ook het spelen van simpele spellen, zoals Angry Birds, heeft een positief effect op de blijdschap van het kind.
Voor meer informatie over de positieve effecten van het gamen, lees het volledige artikel op Mediawijzer.net.
Geef een antwoord
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.